Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął postępowanie w sprawie bezprawnych praktyk, które naruszają zbiorowe interesy pasażerów przez RegioJet. „Nieuruchamianie połączeń ujętych w rozkładzie jazdy pociągów jest naruszeniem ustawy Prawo przewozowe” – mówił Ignacy Góra.
Cała kolejowa Polska żyje tym, że RegioJet nie uruchomił
większości z zaplanowanych połączeń od niedzieli, 14 grudnia, kiedy w życie wszedł nowy rozkład jazdy na kolei. Przewoźnika
skrytykował już zarządca infrastruktury - PKP PLK,
największy rywal RegioJet a więc PKP Intercity (spółka musiała ustąpić czeskiej konkurencji na kilku trasach, gdzie jej rozkładowe "sloty" przypadły Czechom, którzy ostatecznie nie uruchomili swoich połączeń) a także prezes
Urzędu Transportu Kolejowego. Ponadto
PKP Intercity zapowiedziało, że jest gotowe do przejęcia "slotów" zwolnionych przez RegioJet.
Teraz UTK idzie jednak dalej i jasno mówi, że nie akceptuje działań, które zniechęcają pasażerów do wyboru kolei - jak informuje UTK, 16 grudnia 2025 roku w Urzędzie Transportu Kolejowego (UTK) odbyło się spotkanie z udziałem przewoźników, organizatorów publicznego transportu zbiorowego i zarządców infrastruktury. Uczestnicy zapoznali się ze stanowiskiem Prezesa UTK, który nie akceptuje nieuruchamiania połączeń ujętych w rozkładzie jazdy pociągów.
Jak pisze Urząd, "niedopuszczalne są powtarzające się przypadki, kiedy połączenia nie są uruchamiane, mimo wcześniej wydanej decyzji o otwartym dostępie, a aplikanci oraz organizatorzy publicznego transportu zbiorowego rezygnują z przydzielonych tras pociągów po zatwierdzeniu i opublikowaniu rozkładu jazdy przez zarządcę infrastruktury. Obniża to zaufanie pasażerów do kolei" – czytamy w stanowisku UTK.
Podczas spotkania przewoźnikom przypomniano także, że w decyzjach o przyznaniu otwartego dostępu określone są warunki oraz zakres korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej. Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu m.in. w przypadku, gdy wystąpi rażące naruszenie warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w tej decyzji.
Jednocześnie 16 grudnia 2025 roku Prezes UTK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przez RegioJet zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym. Sprawa dotyczy niedopełnienia od 14 grudnia 2025 r. obowiązku przewozu osób w zakresie podanym do publicznej wiadomości. Chodzi o 23 połączenia na trasach Kraków – Warszawa – Gdynia oraz Warszawa – Poznań. Przewoźnik został wezwany do wyjaśnień. Na ich przesłanie ma 14 dni od otrzymania zawiadomienia o wszczęciu postepowania. W przypadku stwierdzenia naruszenia na przewoźnika może zostać nałożona kara do 2% rocznego przychodu.
Wcześniej, 12 grudnia 2025 roku,
Prezes UTK wezwał RegioJet do wyjaśnień sytuacji związanej z brakiem uruchomienia połączeń na trasie Warszawa – Poznań. Przewoźnik na odpowiedź ma 7 dni od momentu otrzymania pisma.